Companion Animal Parasite Council (CAPC) zmodyfikowało zalecenia dotyczące badania psów w kierunku nicieni gatunku dirofilaria immitis.

Decyzja CAPC o zmianie wytycznych jest związana z ostatnimi odkryciami zaprezentowanymi w lipcu na konferencji American Association of Veterinary Parasitologists. Najnowsze badania wykazały, że niektóre psy wytwarzają kompleksy immunologiczne, które blokują wykrycie antygenu za pomocą komercyjnych testów, co powoduje pojawienie się wyniku fałszywie negatywnego. Niektórzy parazytolodzy przypuszczali, że długoterminowe utrzymywanie psów zakażonych dirofilarią na makrocyklicznych laktonach i antybiotykach, zamiast leczenia zatwierdzonymi adultycydami, może być przyczyną wzrostu odsetka tych wyników.

Przypuszczenia zostały potwierdzone badaniami - okazało się, że więcej niż 50% z tych psów wykazało wyniki fałszywie negatywne. Aby wykryć antygeny dirofilarii, próbki pozyskane od pacjentów zostały poddane denaturacji cieplnej, dzięki czemu zlikwidowano kompleksy antygen-przeciwciało. CAPC nie zaleca jednak rutynowej obróbki cieplnej próbek, ponieważ to działanie niszczy wszystkie przeciwciała i może mieć to negatywny wpływ na badanie w kierunku innych czynników chorobotwórczych.

W związku z tym CAPC zaleca coroczne przeprowadzanie laboratoryjnych testów na mikrofilarie, również u psów, u których został włączony program zapobiegania dirofilariozie, mimo poddawania ich corocznym, komercyjnym testom na antygeny. W przypadku zwierząt szczególnie zagrożonych dirofilarią (np. tereny ich endemicznego występowania) zaleca się poddawanie zwierząt badaniom laboratoryjnym dwa razy do roku. Według CAPC czworonogi powinno leczyć się środkami przeciwpasożytniczymi zabijającymi dorosłe robaki i mikrofilarie tak szybko po wykryciu pasożyta, jak tylko to jest możliwe.

Źródło: http://veterinarynews.dvm360.com/capc-urges-yearly-microfilariae-testing-new-heartworm-guidelines

Źródło zdjęcia: http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Dirofilaria_immitis#mediaviewer/File:Dirofilaria-immitis-dog-heart.jpg

Klaudia Majcher