Nie tak dawno u kotów z Hongkongu i Japonii wykryto nowy, koci morbiliwirus. Wirus ten należy do rodziny Paramyxoviridae, wywołującej liczne choroby u ludzi oraz u różnych gatunków zwierząt np. nosówkę, pomór bydła czy też odrę. Obecnie naukowcy podejrzewają, że paramyksowirusy mogą być również przyczyną przewlekłej choroby nerek u kotów (CKD).

Badacze z Uniwersytetu w Lipsku (Niemcy) przebadali próbki moczu od ponad dwustu kotów – w tym stu dwudziestu cierpiących na przewlekłą chorobę nerek oraz osiemdziesięciu sześciu zdrowych zwierząt. Wykryto osiem wirusowych sekwencji RNA u kotów chorych oraz żadnego w grupie kotów zdrowych. Dalsza analiza wykazała, że te sekwencje reprezentują co najmniej dwa gatunki z rodziny Paramyxoviridae – jeden podobny do odkrytego wcześniej w Hongkongu i Japonii, oraz drugi, niepasujący do żadnego obecnie poznanego paramyksowirusa.

Według naukowców potrzebne są dalsze badania w celu wyjaśnienia, czy infekcje paramyksowirusowe mogą być przyczyną przewlekłej choroby nerek, czy też drobnoustroje po prostu korzystają z osłabionej bariery w zmienionych zapalnie tkankach układu moczowego i tym samym infekują organizm kota.

Źródło: http://www.winnfelinefoundation.org/education/cat-health-news-blog/details/cat-health-news-from-the-winn-feline-foundation/2016/01/08/more-feline-parmyxoviruses-discovered

Sieg M, Heenemann K, et al.  Discovery of new feline paramyxoviruses in domestic cats with chronic kidney disease.  Virus Genes. 2015 Oct;51(2):294-297.

Furuya T, Sassa Y, et al. Existence of feline morbillivirus infection in Japanese cat populations. Arch Virol. 2014 Feb;159(2):371-3.

Klaudia Majcher